Moje recenzie

Asia Bibi

Konečne na slobode!

Odvaha. Sila. Nezlomná vôľa. Viera.

Tak tieto slová vystihujú podstatu celej knihy.  Je v nich obsiahnutá celá šírka a hĺbka ľudskej odvahy, no i nadľudskej sily, nezlomnej vôle žiť, a nakoniec viery vo víťazstvo v neúnavnom boji proti nezmyselným zákonom.

Autorkou knihy je pakistanská kresťanka Asia Bibi, matka piatich detí, ktorá bola odsúdená za rúhanie proti Mohamedovi na trest smrti obesením. Počas prác na poli sa napila vody zo studne a tu sa roztáča kolotoč obvinení, odsúdení a nekonečného utrpenia a odlúčenia Asie od rodiny. Spoluatorka knihy je francúzska novinárka Anne-Isabelle Tollet, ktorá sa v roku 2008 presťahovala do Pakistanu a pracuje tam ako korešpondentka pre spravodajský kanál. Pravidelne prispievala do novín, aby tak upozornila vládnych činiteľov celého sveta na nezmyselnú krutosť islamistov, ktorí Asiu odsúdili. V novembri 2010 bola Asia Bibi prvýkrát odsúdená, a v tom istom roku napísala Anne knihy Rúhanie a Smrť nie je riešením. Týždeň po odsúdení Asie Bibi pápež Benedikt XVI. vyjadril svoju duchovnú podporu vyhlásením, v ňom žiada o jej okamžité prepustenie. Toto vyhlásenie sa však nestretlo s pochopením radikálnych náboženských strán a vyvolalo značnú vlnu nevôle. Novinárke Anne sa zveril minister pre menšiny Shahbaz Bhatti: "Situácia je teraz veľmi kritická. Pakistanskí radikáli si to vysvetľujú tak, že Katolícka cirkev zaútočila na islam, a prípad Asie Bibi chcú zneužiť na odškodnenie". Samozrejme Asia si veľmi vážila duchovnú podporu pápeža, ale Anne napísala pápežovi list, kde ho prosí, aby nezasahoval, pretože sa tým môže zosilniť antagonizmus kresťanov voči moslimom.

Kniha je písaná formou spomienok Asie Bibi na neznesiteľné podmienky vo väzení, na kruté zaobchádzanie, dokonca aj zo strany dozorcov, na výsmech a ponižovanie. Novinárka Anne rozprávačským štýlom približuje celú cestu, čo všetko musela podniknúť pre záchranu Asie Bibi.

Mne sa táto malá útla knižočka veľmi páčila, pretože je posolstvom nádeje v neznesiteľných podmienkach väzenia. Nádeje vo vyslobodenie a stretnutie s rodinou, od ktorej bola Asia tak kruto a dlhých deväť rokov odlúčená. Viera jej pomohla toto všetko prekonať. 8.máj 2019 je dňom, ktorým začína nový život v Kanade, kde jej poskytli azyl, aj keď rodný Pakistan nadovšetko miluje. Nezostala v nej nenávisť, zlosť a hnev. Zostala len láska a viera, posilňovala ju po celý čas utrpenia.

Odporúčam si knihu prečítať, zanechala vo mne silné dojmy a vy ju tiež určite môžete zaradiť do svojej domácej knižnice.

Viac o knihe: Asia Bibi Konečne na slobode! nájdete tu: https://zachej.sk/produkt/34184/asia-bibi-konecne-na-slobode/

Mirka VAĽOVÁ